Motehuset som startet restaurant
Med suksessen i Skandinavia, er Holzweiler nå på god vei til hovedmålet om å bli et internasjonalt anerkjent motehus. Motemerket har blitt en favoritt blant mange nordmenn, men også utenfor landets grenser.
Netthandel og behovet for et nytt sted
Etter flere år med vekst erkjente Susanne og Holzweiler-teamet at det ville bli utfordrende å drive butikker i lys av den stadig økende netthandelen. – Handel på nett vokser i omfang, og vi må tilpasse oss denne utviklingen. Vi innså at vi måtte gi kundene noe mer enn det de kan få på nett. Det var da ideen om å kombinere butikk og restaurant oppstod, forteller motegründer Susanne Holzweiler. Ideen om Holzweiler Platz i Oslo var dermed født. Et tilfeldig møte i Lofoten skulle ta dem et stort steg nærmere ambisjonene om å lage et unikt sted som kombinerte mat og mote.
Frihet og støtte til å realisere drømmer
På en tur til Nusfjord i Lofoten høsten 2019 kom Susanne Holzweiler tilfeldigvis i kontakt med Caroline Krefting, utviklingsdirektør i Carucel Eiendom. Susanne delte sin ambisjoner, og Caroline viste umiddelbart interesse. – Oslobukta og Holzweiler er som skapt for hverandre. I utviklingen av området har vi prioritert å tiltrekke oss originale konsepter og norske merkevarer. Her var det snakk om en opplevelse av de sjeldne hvor mote og mat forenes, sier Krefting. Praten i Lofoten førte til en kaffe, som igjen ledet til starten på et tett samarbeid. – Det var viktig for oss å ha frihet til å lage Holzweiler Platz slikt vi ønsket. Det fikk vi mulighet til med Carucel Eiendom. Vi har møtt støtte, samarbeidsvillighet og god bistand. Vi forholder oss til mange utleiere i Holzweiler, men ingen er like sultne, pålitelige og inkluderende som Carucel Eiendom, uttrykker Holzweiler.
En destinasjon som inspirerer
Holzweiler Platz åpnet dørene i juni 2021 og har blitt et kjent landemerke i Oslobukta. Her finner man både en Holzweiler-butikk og en restaurant. – Oslobukta har en unik beliggenhet, plassert mellom Operaen og Munch-museet. Det er et sted som representerer kultur, musikk, teater og kunst. Sammen med nærheten til sjøkanten gir det en inspirerende ramme for Holzweiler Platz, forklarer Holzweiler. Det anerkjente arkitektbyrået Snøhetta sto for designet, og tok inspirasjon i nettopp Oslobukta når designet for det nyskapende stedet skulle utformes. – Vi kan tilby moteklær, men også energi til gjestene våre. Her kan du sette deg ned med et glass vin og blir inspirert av butikken, men også menneskene. Det er ikke en Michelin-restaurant, men et sted som tilbyr kulinariske opplevelser du ikke finner i så mange andre klesbutikker, avslutter Holzweiler.
Holzweiler er et norsk klesmerke som ble grunnlagt av søskenparet Andreas og Susanne Holzweiler i 2012 og har siden den gang blitt kjent for sin unike kombinasjon av skandinavisk minimalisme og innovative designelementer. I dag selges merket i over 200 butikker, samt i deres åtte egne butikker. Holzweiler Platz finner du i Operagata 61D, i Oslobukta.